×

אזהרה

JUser: :_load: Unable to load user with ID: 62
×

אזהרה

JUser: :_load: Unable to load user with ID: 62
עלילתי

כאשר יולנדה מוסקוביץ', מורה לצרפתית בגמלאות, מתעוררת במחלקה הגריאטרית בביה"ח היא בטוחה שנקלעה למקום בטעות. הדבר הראשון שהיא רוצה לעשות הוא לחזור הביתה אבל מסמר טיטניום בעצם הירך מרתק אותה לכיסא גלגלים ולתהליך שיקום איטי וארוך, לצידם של אנשים שהיא מאמינה שהם שונים ממנה — הם זקנים. אלא שדווקא במחלקה המדכדכת מתגלים ליולנדה חיים חדשים ומלאים: היא רוקמת יחסי קרבה עם אלגרה, שכנתה הערירית לחדר, שבית החולים הפך לביתה השני; היא מתעמתת עם רוזי, האחות הראשית המנהלת את המחלקה ביד רמה; וכשהיא פוגשת את שאול, כדורגלן עבר שמאושפז במחלקה ומגייס את מעט הצרפתית שהוא זוכר כדי לפלרטט איתה, מתעוררים בה רגשות שכבר חשבה כי נעלמו מחייה.

ג'אוודת, בחור צעיר רק רוצה לבלות עם חבריו, לדבר בטלפון ולמצוא אהבה. משימה כמעט בלתי אפשרית במקום הנשלט על ידי פוליטיקה וערכי מסורת נוקשים. אביו הרגזן, סאלם, רק מוסיף לצרותיו של הבן כשהוא גורר את ג'אוודת ואת הכפר כולו למלחמתו העיקשת בחברת סלולאר ישראלית ובאנטנה שהציבה בכפר.

פולין, אמצע שנות השישים. שני אחים גילאים עשר וארבע עשרה החיים עם אמם הגרושה בשכונה ענייה של העיר. האם דואגת שילדיה יגדלו כקטולים טובים וייקחו חלק בפעילות הכנסייה. היא לא יודעת שהבן הגדול הצטרף לכנופיה אלימה בעלת אופי אנטישמי ואחיו הקטן נגרר אחריו. באחד הימים כאשר הכנופיה פושטת על מוסד חינוך לנוער יהודי ומבצעת בהם פוגרום, נאסרים שני האחים על ידי המשטרה. האם מזועזעת ומחליטה לגלות לילדים את הסוד שהיא שמרה מהם, היא יהודיה שניצלה מגטו ורשה. האם מחליטה להוציא את הילדים מהשכונה ומפולין. היא מודיעה להם שהם עוזבים לאוסטרליה. הילדים בשוק מהגילוי של הזהות האמיתית שלהם. יום לפני שהאוניה עליה הם מפליגים מגיע ליבשה, מודיעים האם שהחוף ממול זו לא אוסטרליה אלה ישראל. מכאן מתחיל מאבק על הזהות העצמית של הילדים יחד עם קרב ההישרדות של מהגרים בארץ זרה.

ערב יום השנה לפטירתו של מוריס מנדבון, חולם ניסים בנו הצעיר חלום. בחלום מצווה עליו מוריס לפתוח מחדש את בית הקולנוע המשפחתי ולהקרין בו סרט. כשסניורה, אלמנתו של מוריס, שומעת על החלום היא מתנגדת. כשסגר את הקולנוע נדר מוריס שלעולם לא יוקרנו בו סרטים. אבל ניסים מתעקש. לא לחינם הופיע אביו בחלום. הגיע הזמן להתיר את הנדר. יחד עם אחיו ג'ורג' ועם ארון גברדין, שהיה המקרין בימי הזוהר של הקולנוע, הם ניגשים למלא את משאלתו של מוריס. האולם, שהיה סגור עשרים וחמש שנה, נפתח. באותו יום חוזר לשכונה אברהם מנדבון, אחיו של מוריס המנוח. הוא זוכה לקבלת פנים עוינת מצד בני משפחתו, בעיקר מצידה של סניורה, שאינה מוכנה לדבר איתו. השנים שעברו לא הקהו את הכעס עליו. לגבי משפחת מנדבון, אברהם הוא האשם בכך שהקולנוע נסגר. אחרי שהושלם שיפוץ הקולנוע הגיע הזמן להחליט איזה סרט להקרין בהקרנת הבכורה החגיגית. האחים מנדבון רוצים להחזיר את ימי הזוהר של הקולנוע, כאשר כל השכונה היתה באה לראות את הסרטים ההודיים. הפור נפל על "סנגם", הסרט ששיחק חצי שנה רצוף, עד שמוריס סגר את הקולנוע. אבל הרעיון אינו פשוט כל כך לביצוע. לאחר חיפושים מתברר שהעותק היחיד של הסרט נמצא בידיו של אברהם, והוא מסרב לתת אותו. וכך, ככל שמתקרב מועד ההקרנה, עולים האחים מנדבון ואברהם על מסלול התנגשות בלתי נמנע. ועד שזו תיקרה לומדים האחים מספר סודות מעברה של משפחתם ולראשונה הם מתוודעים לסיבה האמיתית מדוע אביהם סגר את הקולנוע.

שלושה סיפורים מלווים אותנו במסע המדברי, המתחיל על כביש אספלט שחור, מתוח מאופק לאופק. סיפור המפגש בין שני נהגי משאית ישראלית, הפוגעים בילד בדואי, עם בני שבטו של הילד. סיפור נישואיה הכואבים של טטיאנה הגרמנייה, המנסה להשתחרר מבעלה הבדואי סלימאן. סיפור אהבתה הנואשת של סוהילה למעבידה היהודי שמואל וסיפור חייו הכפולים של עבד, פועל חקלאי, הנע בין נאמנות לשבטו ולמסורתו לבין כוחות הקידמה המערביים, המכתיבים אורח חיים אחר.

"קדמה" מספר את סיפורם של אנקה מנדל ואלכס, פליטים ממזרח אירופה שגורלם נקשר על סיפון ספינת המעפילים "קדמה" שהגיעה לחופי הארץ בשנת 1947 . הבריטים מבקשים לגרש את הספינה ובעזרת יחידת פלמ"ח הנאבקת בבריטים מצליחים מספר ניצולים להגיע אל החוף. במסע התלאות של השיירה בדרך אל המחנה שממנו יצאו לאחד הקרבות , עוברים אנשי הקבוצה דרך כפר ערבי שתושביו נמלטו . אנקה, מנדל ואלכס מצטרפים אל חברי הפלמ"ח שלומדים תוך כדי המסע על הזוועות שעברו המעפילים למרות שאינם יודעים את שפתם. במהלך הזמן מתקרבים אלה לאלה וביחד עושים את דרכם הקשה אל קרב קטלני בדרך לירושלים.

מח"ט (מיל.) נוסע לזוג ידידיו במושב, לבלות שם סוף שבוע. על זרועו תלויה חברתו הצעירה ממנו ב- 30 שנה. היא מאוהבת בו עד מעל לראש. הוא מוצא בתיקה עותק של "מורה נבוכים" של הרמב"ם, ומוטרד שמא היא מתכוונת לחזור בתשובה. ידידיו אינם מתלהבים מהצעירה. המושב סובל ממכה של גניבות. פושטת שמועה על מחבלים המסתתרים במטע האבוקדו. זמזום משונה הבוקע ממכשירי הרדיו והטלוויזיה מאיים אף הוא לשבש את הנאות סוף השבוע. לפנות ערב מגלה שומר המושב דמויות חשודות במטע. המח"ט (מיל.) תופס פיקוד על המרדף. חברתו נשארת לבד. היא פוגשת זוג מוזר ולומדת מהם משהו על עצמה ועל העולם בו היא חיה. המח"ט (מיל.) לא לומד דבר.

איש החשמל הוא סיפור על איש גדול מהחיים. אדם שהתמודד עם איתני הטבע, יריביו ואהוביו אך בראש וראשונה עם עצמו. הסרט מביא את סיפורו של פנחס רוטנברג האיש שהקים את את מפעל החשמל בנהריים בשנות העשרים. רוטנברג היה איש יוצא דופן בגלריית הדמויות המאכלסות את הפרק ההיסטורי של טרום המדינה. מצד אחד איש יצרי, אובססיבי, שעברו האפל יצר מיתוסים רבים והטיל צל על פעולותיו, מצד שני איש חזון שהתרועע ועמד מול גדולי עולם.

הסרט "איים בחוף" פותח את תיבת הפנדורה של החברה הישראלית, בכל הנוגע לאפשרות שבוצעו פשעי מלחמה בערביי ישראל, במלחמת השחרור, ה"נאכבה". שוקה החל את דרכו בצבא כנער במלחמת השחרור והשתחרר בדרגת אלוף. דווקא ביום השמח בחייו, שבו הוא עומד להתמנות כשר בממשלה, מציב אותו אחד מבניו מול השאלה: האם היה מעורב בטבח בערביי הכפר, שעל חורבותיו עומד ביתם. אשתו של שוקה, אם המשפחה, נפטרה לפני שנה. שוקה מכנס את בני משפחתו כדי לבשר להם על המינוי: הבן הבכור שאול, המנהל עם אשתו את המשק המשפחתי במושב שעל חוף הים; אביתר, היסטוריון ואיש אקדמיה, שהתעוור בגיל שבע כששיחק עם רימון-יד ישן שמצא באי מול החוף ומתי, האח הצעיר, שחזר מאמריקה עם כלתו היהודייה ומנהל קרן השקעות בכספי המשפחה. אבל לשוקה נכונה הפתעה מרה: אביתר מגיע למפגש המשפחתי עם העוזרת האקדמית שלו, ערבייה ישראלית בשם סוהא. אביתר וסוהא ערכו מחקר על מה שאירע לכפרים הערביים ב - 1948. במחקרים חשפו חשד לביצוע טבח בתושבי הכפר הערבי שעל חורבותיו נבנה המושב. שוקה מכחיש מעורבות בפשעי מלחמה, ובני המשפחה לוחצים על אביתר להשתיק את פרסום המקרה, שעלול לחבל במינויו של שוקה לשר בממשלה. נאמנות עיוורת למשפחה וללאום ניצבת מול מחויבות ערכית למצפון ולאמת ההיסטורית. עד רדת החשכה, על בני המשפחה לקבל הכרעה לגבי המשך דרכם.

תמונה קבוצתית עם אישה הוא סרט מפתיע, מקורי ורב סגנונות קולנועיים. אנשים אמיתיים פוגשים את גיבורי הסרט, שחקנים ודמויות אמיתיות בחילופי תפקידים והקהל פוגש את כולם. הסרט מביא את סיפורה האמיתי של אישה ישראלית שעזבה את הארץ לאחר שבנסיבות טראגיות מסרה לאימוץ את בתה היחידה - פרי אהבתה לבדואי-מוסלמי.כאשר היא חוזרת לאחר שנים רבות לישראל במטרה למצוא את ביתה האבודה, היא מוצאת את עצמה ביחד עם ידידה במאי קולנוע בתוך מסע שחזור-קולנועי בלתי שיגרתי של חייה בצל המעשה – מסע בריחה בלתי נגמר אל השכחה, ההישרדות והאבדון, לאורך שלושה עשורים ועל פני מספר ארצות. אהבותיה,בריחותיה והגברים בחייה-כל אלה משמשים כהד וכמקהלה למעשה הגורלי. לאחר שובה ארצה היא עומדת לדין חוזר על מעשיה, כאילו לא השתנה דבר אחרי כל השנים… תמונה קבוצתית עם אישה משלב ז'אנר עלילתי בדוקומנטרי. סיפור המעשה, העוסק במפגש חברים במהלכו מתגלה הסוד האפל של אירית (מיכל ינאי) מובא כקולנוע עלילתי ואילו קטעי מפגש החברים מובאים באורח תיעודי, ובהם נבחנות באופן ישיר ואוטנטי תגובות המאזינים לסיפור המעשה. הדמות האמיתית נחשפת לצופים לקראת סוף הסרט ומחליפה את השחקנית המגלמת אותה תוך שהיא מתארת את האפילוג של סיפור חייה הטראגי.