×

אזהרה

JUser: :_load: Unable to load user with ID: 62
×

אזהרה

JUser: :_load: Unable to load user with ID: 62
עלילתי

שיחת טלפון לילית  מבשרת למוקי גרשטיין, שכונה בנעוריו בלעג "מוקי בוערה", שאמו נפטרה. מוקי, 45, שהיגר לנורווגיה לפני כעשרים שנה, מתלבט האם לנסוע להלווייתה של האשה שיחסיו עימה היו מורכבים, כואבים והרסניים. מוקי גדל בשכונה מאוכלסת בניצולי שואה, וכשהיה בן 16 אביו האהוב נפטר במפתיע. את מקומו תופס גבר יצרי, בהמי, נדיב ותאב חיים, שנוי במחלוקת בשל מעשיו בשואה כזונדר קומנדו, גבר שעד מהרה פולש באכזריות לחייו של מוקי. במהלך התבגרותו המינית של מוקי, המושפעת מיחסה הפתייני של אימו, הוא מתמודד עם אהבה לא ממומשת לנערה אחת ויחסים סאדו מזוכיסטית עם נערה אחרת. מוקי, מעורער, חוזר אל דירת אמו ומבצע דבר ממנו אין דרך חזרה. 20 שנה אחרי, מוקי צריך לקבל החלטה האם לנסוע לטקס ההלוויה של אמו, ולפתוח מחדש את פצעי העבר

הסרט מתרחש על רקע ההתנתקות מישובי רצועת עזה. סיפורם של אחות ואח מאומץ המוצאים את עצמם מעורבים בתהליך ההתנתקות. האח משום שהוא לוקח חלק בפינוי התושבים כקצין בצה"ל והאחות משום שיש לה בת בין המפונים.

שלוש תמונות שהן סיפור אחד. סיפור התבגרותה של משפחת גולדשטיין, משפחה ישראלית המתמודדת עם חוויות חיים,חברות, אהבה, מין ומוות. בכל אלו שזורה כמיהה להתרחבות המשפחה בצד ההכרה שגורלם להישאר שלושה: אב, אם וילד.
התמונה הראשונה מתרחשת בחוף הים. השנייה מתרחשת בתחומיו של הפארק הלאומי באשקלון, בצל הפסלים, העצים וחומת האבנים הגבוהה. השלישית חודרת לבית החדש אליו עוברת המשפחה לקראת לידתה הצפויה של אחות קטנה לילד. כל אחד מהאירועים ההופכים דרמטיים עתיד לקשור את בני המשפחה זה לזה בקשרים עמוקים וחזקים יותר. הגורל מתעתע במשפחת גולדשטיין ומגלה להם את פניו הקלילות והמשעשעות כמו את פניו המסוכנות והחמורות. שלושה אנשים עומדים מול הפכפכות שרירותית זו ולו בכדי להבין שאין להם אלא זה את זה.

אצבע אלוהים היא קומדיה על אהבות גדולות אך כושלות ועל חברות ששורדת אותן. שבתאי, קבלן הובלות וסוחר אלטע-זאכען לעת מצא, והרצל הפועל שלו, חורשים את שכונות דרום העיר על תלת-אופנוע מקרטע עם פלטפורמה עמוסה רהיטים ישנים. הרצל תמיד מחייך וערני, שבתאי לרוב חמור-סבר וישנוני. יש לו סיבה טובה לרצות לישון: בחלומותיו מופיעה דרך קבע יפהפייה אדמונית ועוגבת עליו שעה שהוא דוהר על התלת-אופנוע בין השכונות.

אצבע אלוהים היא אגדה אורבאנית, גרסה מהופכת לסיפור לכלוכית: במקום לכלוכית - שני מלוכלכים, במקום נסיך - נסיכה, במקום נעל נשכחת בנשף בחצות - שולחן פינג-פונג מרוט שנמצא בחצר של מתנ"ס שכונתי. ובסופה של האגדה שני המלוכלכים מוותרים על הנסיכה – לטובת החברות ביניהם.

תל אביב, 1961. "אדם בן כלב" עוקב אחרי סיפורו של אדם סטיין, חולה כריזמטי שמאושפז במוסד לחולי נפש ניצולי שואה. לאדם יש כשרון לקרוא את מוחותיהם של הסובבים אותו והוא משתמש ביכולת הזו כדי לבלבל את הרופאים, בעיקר את ד"ר נתן גרוס. לפני המלחמה, בברלין, הוא היה בדרן - אמן קברט, בעל קרקס, קוסם, מוסיקאי. ההמונים והנאצים אהבו אותו גם יחד והאהבה הרבה הזו הביאה אותו עד מחנה הריכוז ומפקד המחנה, הקומנדנט קליין. אדם שרד את המחנה כ"כלב" של הקומנדנט. הוא שיעשע אותו גם כשאשתו ובתו נשלחו לתאי הגזים. שנים אחר-כך אנחנו מוצאים אותו, כאמור, במוסד. יום אחד הוא מריח משהו, שומע איזה קול. "מי הכניס לכאן כלב"? "אדם בן כלב" הוא סיפור של אדם, שהיה פעם כלב, ופוגש כלב שהיה פעם ילד.

סיפור אהבה טראגי בין גבר לשתי נשים בעיצומה של מלחמת העולם השנייה. ארתור, רופא צעיר, ואשתו קלרה, צ'לנית מבטיחה, נמלטים עם שתי בנותיהם מביתם שבמזרח פולין בעקבות הכיבוש הגרמני ומוצאים מקלט בחווה מרוחקת אצל איכרה פולנייה, אמיליה, ממנה נהגו לקנות מצרכי מזון לפני המלחמה. במהלך שהותם בחווה הולך ונרקם קשר אינטימי בין ארתור לאמיליה. ארתור, מיוסר וקרוע, נכנע לאהבתה של אמיליה כדי להציל את משפחתו. קלרה אשתו האסורה בעליית הגג מגלה את הקשר ומבינה שחייהם תלויים בו. העולם מתעורר אחרי תרדמת חורף, השלג נמס, העצים מוריקים, הנהרות מלאים במים, האוויר דחוס בתקוות חדשות וארתור, קלרה ואמיליה, שבויים במאזן אימה של יחסי אהבה, תלות, נאמנות ובגידה.

'לחיות מחדש', היא דרמה עלילתית המספרת את סיפור עלייתה של אוניית המעפילים 'יהודה הלוי', שהביאה לארץ עולים ממרוקו בשנת 1947. בדרכה לארץ עוצרת הספינה בצרפת ואוספת אליה גם ניצולי שואה. הסדרה מביאה גם את המפגש בין שתי העליות השונות, המאבק של היישוב היהודי בארץ ישראל בבריטים, מערכת היחסים בין היהודים לערבים וסיפור מחנה המעצר הבריטי בקפריסין, בו התרחשו החיכוכים ראשונים בין אשכנזים לספרדים, סיפורי אהבה אסורים וחיפושי קרובים ולבסוף מבצע בריחה נועז מהמחנה הבריטי.

בשמו ובשם אמו אפרתיה ז"ל, מעלה הבמאי עמוס גיתאי את השקפתו על ההיסטוריה, המלחמה והזיכרון. "כרמל" הוא מבט על ההיסטוריה, הזיכרון, המשפחה והמלחמה, המשלב אלמנטים אוטוביוגרפיים - זיכרונות, מסמכים אישיים, חומר ויזואלי ספרותי וגם אלמנטים עלילתיים שהופכים לחומר קולנועי ובו זמנית מתחקר את עצם שאלת הפעולה העיצובית הכרוכה בעשיית סרט. "כרמל" חוקר מספר סגנונות קולנועיים בכדי לנסות להתקרב כמה שיותר לשאלה זו. לסצנות העלילתיות יש מענה של שחזורים היסטוריים של קרבות קדומים שמהדהדים עד עצם היום הזה:
הזיכרונות האישיים מגולמים ע"י הגיבורים עצמם או ע"י שחקנים. כמו כן המצלמה תופסת רגעים של אינטימיות מחוץ לעלילה: הביקור בבית הקברות בחלקת הוריו של עמוס גיתאי,רבקה גיתאי מקריאה לבתה קרן,מכתב שכתבה לה סבתה, אפרתיה גיתאי. תמונות, מכתבים, שירים, זיכרונות, שחזורים, פרשנויות, פנים בכדי להראות את צידה השני של המלחמה,ההרס וההכחדה

מלי בת העשרים ומשפחתה, חיים ביפו ובבעלותם מוסך בו עובדים אביה ואחיה. גם חסן ובנו תאופיק עובדים במוסך כבר הרבה שנים. היחסים בין שתי המשפחות נראים לכאורה טובים אבל מתחת לפני השטח רוחשים רגשות של גזענות, שנאה וקנאה.במוסך הקטן והגועש הזה, החל סיפור אהבתם של מלי ותאופיק עוד כשהיו ילדים והפך בבגרותם  לרומן סוער. כל ערב הם מתחבאים במכוניתו של תאופיק, חיים חיי אהבה שלמים ומלאים, רוקמים תוכניות וחלומות לעתיד ומסתירים ממשפחותיהם את אהבתם. אלא שעכשיו סודם עשוי להיחשף לאחר שמלי מגלה כי היא בהריון. השניים מתכננים לברוח יחד לקפריסין כדי להתחתן אבל טרגדיה פתאומית עומדת לשבש את חיי המשפחות...

ישראל ממוקמת במפגש של שלוש יבשות. המיקום הייחודי יוצר עולם עשיר ומרתק של חי וצומח. רובו של העולם הזה אינו מוכר וגם לא תמיד גלוי אפילו לבני האדם החיים כאן. דרך סיפוריהם של שלושה יונקים - הזאבים של רמת הגולן, חתולי הביצה של הכנרת והיעלים במצוקי המדבר - נפתח חלון אל עולם החי והצומח של האזור, עולם מלא ביופי מדהים, עולם שאין בו אלימות ושנאה ורק יצר אחד מנחה אותו – יצר הקיום.