×

אזהרה

JUser: :_load: Unable to load user with ID: 62
×

אזהרה

JUser: :_load: Unable to load user with ID: 62
תעודה

ברחובותיהן של תל אביב ויפו, אפשר לראות את "החנויות של פעם", מוסדות מיתולוגים המוכרים דברים שנראה שנדחקו מהמציאות. דיוקן בעלי המוסדות, ומאבקם על רלוונטיות בעולם משתנה. מסע בעקבות החנויות הישנות ברחובות תל אביב ויפו

סיפור הקמתה של העיר שדרות מנקודת מבטם של העולים הראשונים שהובאו באישון לילה למעברה שוממת במדבר הוא נושא סרטה הדוקומנטארי של היוצרת סיגלית בנאי. הסיפור ההיסטורי מסופר לראשונה בקולם של החלוצים עצמם. הבימאית סיגלית בנאי ("אימא פאיזה") וההיסטוריון, בן שדרות, אהרל'ה כהן, אורגים יחד פסיפס של מפגשים, חומרי ארכיון, וסיפורים אישיים.

לובה אליאב, חתן פרס ישראל, ומאחרוני דור הנפילים שהקימו את מדינת ישראל, היה שותף פעיל לחלק גדול מההחלטות ההיסטוריות שעיצבו את דמותה של המדינה. לאחר שקרא להקמת 2 מדינות ל-2 עמים,  בימים בהם הרעיון הנ"ל נחשב ככפירה בעיקר, עזב את מפלגת העבודה. בעוד בני דורו ויריביו הפוליטיים, אריק שרון ושמעון פרס, עיצבו את פניה של המדינה, הפך לובה אליאב לסוג של גולה פוליטי בארצו, נשכח מהעין, הלב והזיכרון.

עזרא נאווי הוא הרוח החיה בהגנה על הפלשתינאים בדרום הר חברון מפני שכניהם המתנחלים. דרום הר חברון הפך בעשורים האחרונים ל"מערב פרוע" שבו החזק שולט והחלש שותק. נאווי מנסה לשנות את המשוואה הזו - הוא לא נרתע מעימותים וממעצרים, מסייע במסיק ובחפירת בורות מים וגם מארגן קייטנות לילדים.  הסרט עוקב אחר חייו האינטנסיביים ומלאי התהפוכות של מי שהוא אולי האיש המרתק ביותר בשמאל הישראלי.

לראשונה בישראל נפתח בית ספר משותף לערבים ויהודי בתוך ישוב ערבי ,,בואדי ערה". הסדרה "גשר על הואדי" עוקבת אחרי השנה הראשונה בבית ספר דו-לשוני וד-לאומי בו לומדים כמאה תלמידים מגן חובה ןכיתות א', ב',ו-ג'. הסדרה חושפת את הקשיים הלבטים הפחדים והתקוות של ההורים והילדים, אשר מנסים למצוא משמעות חדשה למושג דו-קיום ומגלים עד כמה הוא מסובך.

הסרט "גולה סנגם- פרח האבן" עוקב במשך שש שנים אחר חיי הזוגיות של אילנית ונעימה, שתי קשישות פרסיות משכונת התקווה. אילנית נשואה במשך 30 שנה, נעימה 50 שנה. לאילנית יש בעל מכה וזוגיות מדכאת, לנעימה יש זוגיות טובה והיא מוקפת בהמון נכדים ונינים. בגיל 70, לאחר שנים שבהן אילנית ונעימה מילאו רק את רצונם של הבעלים והמשפחה הן מנסות למצוא מקום לרצונות ולחלומות שלהן. שרית, במאית הסרט, רווקה בת 30 ממוצא פרסי, מחפשת בעברן של נעימה ואילנית תשובות לגבי העתיד הזוגי שלה. הסרט מעלה שאלות לגבי נשיות, אהבה, זוגיות, ויתור, חלומות וכוח.

בסרט משולבים ראיונות עם ילדי "בית אהבה", שכבר אינם ילדים, סרטי ארכיון נדירים ומונולוגים המשוחקים על ידי השחקנית הגרמניה נעמי קראוס, בין חדריו של "בית אהבה" שעד היום עומד על תילו, ריק ושומם, בברליןזהו סרט על זיכרון, על תקווה ועל אשה אחת קטנה בעלת חזון, אשר קראה את המציאות בברלין של שנת 1933 בניגוד לכל הסובבים אותה. אבל, בעיקר, זהו סרט על האהבה שהיתה תמיד התמצית של הבית ברחוב אוגוסט 14-16 שבברלין. "בית אהבה" הוא סיפורה הלא ידוע של הדודה רבא שלי באטה ברגר ושל בית הילדים "אהבה" אותו היא ניהלה בברלין בשנים 1922-1935. זהו סיפור על אומץ לבה ותעוזתה להציל בתחילת שנות ה-30 את "ילדיה" מגרמניה הנאצית. ב-1933 כותבת באטה "לילדים יהודים בגרמניה אין עתיד" ומתחילה במבצע יוצא דופן להעביר את כל ילדי בית האהבה ל"בית אהבה" חדש, אותו הקימה עבורם במפרץ חיפה.

"בובות נייר" עוקב אחר חייהם של שישה עובדים זרים מהפיליפינים, אשר עובדים למחייתם כמטפלים סיעודיים בקשישים בבני ברק. במקביל הם חברים בלהקת דראג- קווינז בשם Paper Dolls, ומופיעים בחופש היחסי של תל אביב הקוסמופוליטית. למרות הכאוס הישראלי, בו מתחרים זה בזה הפחד הקיומי נוכח הפיגועים והפחד ממשטרת ההגירה שרודפת אחריהם, מצליחים חברי הלהקה לממש עצמם, ליצור מערכות יחסים קרובות ואישיות עם מעבידיהם ורואים בישראל מקום פתוח, בו הם זוכים לחירות חברתית ותרבותית.

אשכנז הוא שיטוט קולנועי במחוזות האשכנזיוּת בישראל. אשכנזים, על פי רוב, לא מתייחסים לעצמם במונחים עדתיים — "כולנו ישראלים", לא? — היידיש הוחלפה בעברית, הדת בחילוניוּת, הגלות בריבונוּת, השטעטל בקיבוץ, הנרדפוּת בכיבוש, החיוורון בשיזפון, ותלתלים כהים הפכו בשמש לבהירים (הודות גם למי החמצן). הסרט מתבונן באשכנזיוּת באמצעות ראיונות עם אנשים ברחוב ושיחות עם מבקרי תרבות ומתעד גילויים שונים של "אשכנז" במרחב הישראלי

הסרט מייצר פסיפס חברתי-תרבותי מגוון, אשר כולל את מגוון השפעות האינתיפאדה על התרבות והאמנות בתל-אביב, ובוחן כיצד הפכה המציאות הכל-כך קשה שחווינו בארבע השנים הללו לקאלט.12 אמנים, מתחומי האמנות השונים, נבחרו לקחת חלק בסרט אינתיפאדה קאלט. הסרט נע על הציר שבין עולם היוצרים השונים לבין המצב, ועוקב אחר השינויים ביצירותיהם בין השנים 2001-2005. הסרט בודק אם וכיצד מושפעת היצירה מאינתיפאדת אל-אקצא, כאשר כל דמות מייצגת, בדרכה היצירתית, התמודדות עם פן אחר של המצב.פיצ''ר דוקומנטרי אנרגטי, הזוי ומעוצב, המפגיש את הצופים עם דמויות ואירועי מפתח בתרבות הישראלית, שיש להם נגיעה לישות המכונה ''המצב''.